Coronavirus: de GGD-verpleegkundigen staan klaar

  • 28 februari 2020
  • Blog/Vlog
  • V&VN Algemeen
Hygiene, handen wassen, ziekenhuis

Het is eind januari als we de eerste berichten ontvangen over een nieuw virus in China. Als team infectieziektebestrijding steken we de hoofden bij elkaar. Wat betekent dit nieuwe virus voor ons als GGD?

“De Chinese gezondheidsautoriteiten geven aan dat er tot en met 20 januari 2020 ruim 200 patiënten zijn in China. Bij 205 patiënten is het coronavirus werkelijk aangetoond in het lab. Hiervan zijn 3 personen overleden”.

Zoveel patiënten in één stad! Wat een druk zal dat geven voor onze collega verpleegkundigen in de public health en in het ziekenhuis.

Dit zijn de eerste zinnen van de notulen van ons overleg. Van een GGD-verpleegkundige vraagt dit nieuws een directe alertheid en afstemming. Met de rest van het team, met de afdeling communicatie en met Schiphol. De nieuwe infectieziekte leeft nog niet. We weten nog niet precies wat het voor ons gaat betekenen.

Een maand later is het eind februari en de overuren zijn niet meer te tellen. En dat terwijl het eerste geval in Nederland nog moet komen.

We hebben de afgelopen weken als verpleegkundigen superhard gewerkt om te zorgen dat we goed voorbereid zijn indien er toch mensen positief worden getest op dit virus.

Waar zijn we nou zo druk mee?

Als verpleegkundige bij de GGD krijg je bijvoorbeeld een telefoontje van een huisarts. Die kan een patiënt melden die koorts heeft en hoest en ook nog eens in het brongebied is geweest. Dan gaan we met zijn tweeën bij de patiënt op huisbezoek. Van tevoren bellen we op en leggen we de procedure uit. We bespreken de zorgen van de patiënt en zijn familie of huisgenoten. We trekken beschermende kleding aan, inclusief mondkapje en een spatbril, en nemen met een neus- en keelwat slijm af. We zorgen dat dit met een koerier naar het laboratorium wordt gebracht en binnen 24 uur is de uitslag bekend.

Bij een positieve uitslag, worden de contacten van de patiënt door de GGD-verpleegkundige in kaart gebracht en geïnformeerd. Deze personen moeten 14 dagen lang gemonitord worden door de GGD. Zo lang duurt het namelijk voordat iemand ziek wordt.

Ook met onze nationale luchthaven Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen zijn we druk in de weer. Passagiers die uit het brongebied komen ontvangen informatie van de GGD. Wat te doen als je klachten krijgt? Ook hebben we veel contact met de medische dienst op Schiphol. Zij maken zich zorgen omdat ze dagelijks veel mensen uit brongebieden zien. We beantwoorden hun vragen en stellen ze waar mogelijk gerust.

We zijn goed voorbereid. Eventuele COVID-19 patiënten kunnen goed verdeeld worden over de ziekenhuizen in ons land.

Hoe druk we het ook hebben bij de GGD, hoeveel uren we ook draaien, ik besef heel goed onder wat voor omstandigheden de verpleegkundigen in China moeten werken. Hoeveel zwaarder zij het nu moeten hebben.

En hoe graag onze collega’s aan de andere kant van de wereld met ons zouden willen ruilen.

Maar wat komt er nog op ons af? Sinds gisteren is de eerste patiënt in Nederland een feit. Ik heb geen glazen bol en weet niet wat er nog meer gaat gebeuren. Maar wij als verpleegkundigen staan in ieder geval klaar om patiënten op te vangen. Dat was zo, dat is zo en dat blijft zo.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)