Domein 4 van het Kwaliteitskader is ‘Begeleiding vios’. De opleiding tot verpleegkundig specialist vindt grotendeels in de praktijk plaats, binnen de instelling, en het is een opleiding die door velen als zeer intensief wordt ervaren. Dit betekent ook dat het voor een goed verloop belangrijk is om de vios in de praktijk goed te begeleiden. Daarnaast komen er helaas geregeld verhalen in het nieuws over studenten in zorginstellingen die geconfronteerd worden met een onveilig leerklimaat, waarbij het soms jaren duurt tot met klachten iets wordt gedaan. Hoe zorgen jullie ervoor dat dergelijke situaties zoveel mogelijk worden voorkomen, en hoe wordt geborgd dat als het toch voorkomt, het spoedig wordt gesignaleerd en rechtgezet?   

Zelf aan de slag met dit domein
Ga bij het invullen van de Kwaliteitskader-zelfevaluatie (of bij het uitvoeren van een eigen evaluatie) met elkaar een dialoog aan over bijvoorbeeld:

  • Hoe zouden we (de veiligheid van) ons opleidingsklimaat beschrijven?
  • Op welke manier kunnen wij signaleren of er wellicht sprake is van een onveilig leerklimaat voor (één of meerdere) vios(sen)?
  • Hoe is de beschikbaarheid van directe begeleiding geregeld voor onze viossen?
  • Wanneer een vios knelpunten ervaart in de begeleiding, welke opties bieden wij haar dan?
  • Hoe beoordelen we onze kwaliteit van feedback geven?
  • Hoe hebben we het bekwaam-verklaren en de verslaglegging daarvan georganiseerd?
  • Wat vinden we van de balans tussen werk en privé voor viossen?

Terug naar kwaliteitskader