Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over het Kwaliteitsregister V&V, je portfolio of je account? Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op.

Kwaliteitsregister: inschrijven, wijzigen en opzeggen

Klik rechtsboven op ‘inschrijven’. Je ziet nu drie mogelijkheden:

  • alleen inschrijven in het Kwaliteitsregister V&V
  • het Kwaliteitsregister als onderdeel van het basislidmaatschap van V&VN
  • het Kwaliteitsregister als onderdeel van het basislidmaatschap én een aanvullend lidmaatschap

Ben je verzorgende? Houd dan je diploma bij de hand: je krijgt de vraag om deze te uploaden als je je inschrijft. Voor verpleegkundigen volstaat het invullen van het BIG-nummer. Zij hoeven geen diploma te uploaden.

Let op: overweeg je je ook in een deskundigheidsgebied in te schrijven? Als je dat meteen doet bij het inschrijven in het Kwaliteitsregister, dan is de looptijd van beide portfolio’s gelijk.

 

Vraag je geen herregistratie aan na afloop van je registratieperiode of voldoe je niet aan de herregistratie-eisen, dan wordt jouw inschrijving in het Kwaliteitsregister beëindigd. Als je aan de toelatingseisen voldoet kun je je opnieuw inschrijven in het Kwaliteitsregister via de button 'Inschrijven' rechtsboven in het scherm. 

Het is goed om te weten dat het Kwaliteitsregister bestaat uit twee registers: een register voor verzorgenden en een register voor verpleegkundigen. Zowel de toelatingseisen als de herregistratie-eisen van beide registers verschillen. Sta je als verzorgende ingeschreven in het Kwaliteitsregister en heb je de opleiding tot verpleegkundige (mbo-v of hbo-v) afgerond en je daarna ingeschreven in het BIG-register? Dan voldoe je in principe aan de toelatingseisen voor zowel het Kwaliteitsregister voor verpleegkundigen als het Kwaliteitsregister voor verzorgenden. Hoe bepaal je in welk register jij je deskundigheid moet bijhouden?. Daarvoor is het van belang in welk beroep jij aan het werk bent. Het kan zijn dat je na je diplomering als verpleegkundige niet direct als verpleegkundige aan de slag gaat, maar pas na enige tijd de overstap maakt. Tot die tijd blijf je geregistreerd in het verzorgendenregister. Ook als je de overstap vlak voor je herregistratie in het Kwaliteitsregister maakt, kun je je vijfjarige registratieperiode in het verzorgendenregister afmaken en pas na herregistratie overstappen. In alle andere gevallen geldt, als je aan het werk gaat als verpleegkundige, ga je ook je vak bijhouden als verpleegkundige en dien je dus over te stappen naar het verpleegkundigenregister.

De wijziging regelt V&VN voor je. Stuur een e-mail naar registers@venvn.nl met het verzoek om je registratie te wijzigen van verzorgende naar verpleegkundige. Vermeld hierbij je BIG-nummer en de datum waarop je nieuwe registratie in het Kwaliteitsregister voor verpleegkundigen moet ingaan. Let op, dit kan pas op of na de datum van jouw BIG-registratie. Houd er wel rekening mee dat je ‘oude’ portfolio na de wijziging niet meer zichtbaar is. Maak dus op tijd een print of pdf van je oude portfolio als verzorgende.

Je registratie in het Kwaliteitsregister kun je op elk moment opzeggen. Dit kan uitsluitend via e-mail (registers@venvn.nl) of per brief (V&VN, t.a.v. Registers, Postbus 8212, 3503 RE Utrecht). Vermeld hierbij:

  • je naam, e-mailadres en relatienummer
  • de datum waarop je je registratie wilt laten doorhalen
  • om welk register(s) het gaat: het Kwaliteitsregister of alleen eventuele registraties in één of meer  deskundigheidsgebieden
  • de reden waarom je wilt opzeggen

De opzegging kan op zijn vroegst ingaan op de dag dat wij deze ontvangen. Het is niet mogelijk om een datum in het verleden te kiezen. Zeg je je registratie in het Kwaliteitsregister op? Dan vervalt je registratie in één of meer deskundigheidsgebieden ook. Er vindt geen restitutie van kosten plaats.

Let op: wanneer je je uitschrijft uit het Kwaliteitsregister wordt je lidmaatschap van V&VN niet automatisch beëindigd. Dit moet je apart opzeggen in de e-mail of brief die je ons stuurt.

Iedereen die lid is van V&VN heeft ook de mogelijkheid om in te loggen op Mijn V&VN. Mijn V&VN is de plek om alles met betrekking tot je lidmaatschappen, registers, afdelingen, nieuwsbrieven, bijeenkomsten en portfolio te overzien en te regelen. Klik bovenaan op ‘Mijn V&VN’ en klik  op ‘hier’ om naar de inlogpagina te gaan. Kies daar voor ‘Wachtwoord vergeten’. Ontvang je e-mails van V&VN? Vul dan het e-mailadres in waarop je deze mails ontvangt.

Deskundigheidsgebieden

Ga naar Mijn V&VN rechts bovenin je scherm. Log in en klik op ‘Mijn registers’, daar kun je een deskundigheidsgebied toevoegen. Dit is gratis. Voor de meeste deskundigheidsgebieden gelden toelatingseisen. Houd je diploma’s of certificaten dus bij de hand.

Het Kwaliteitsregister heeft verschillende onderdelen:

  • Kwaliteitsregister verzorgenden
  • Kwaliteitsregister verpleegkundigen
  • Elk deskundigheidsgebied is ook een apart onderdeel

Voor alle onderdelen geldt dat je je na een registratieperiode van vijf jaar moet herregistreren. Heb je je pas later in een deskundigheidsgebied ingeschreven? Dan lopen de registratieperiodes niet gelijk en krijg je later bericht over je herregistratie daarin.

In een deskundigheidsgebied kan alleen scholing worden toegevoegd die geaccrediteerd is voor dat deskundigheidsgebied. De scholingsaanbieder zet deze activiteit dus automatisch in je portfolio. Je kunt bij een deskundigheidsgebied geen ODA toevoegen. Dat doe je in je portfolio verzorgende of verpleegkundige.

Je portfolio

Klik rechtsboven op Mijn V&VN en log in. Bij 'Mijn registers' zie je de registers waarin je staat ingeschreven. Klik op ‘Naar portfolio’.

Als jouw werkgever een collectieve overeenkomst heeft met V&VN kun je dit doen bovenin je portfolio via 'Inzage' > 'Inzage via werkgever'. Klik op de knop ‘Toevoegen persoon’ en selecteer de organisatie waar je voor werkt. Geef vervolgens je leidinggevende(n) of andere personen binnen jouw organisatie toestemming voor inzage.

Neem contact op met je leidinggevende of de ‘Contactpersoon werkgever’ binnen je organisatie om hem of haar toe te laten voegen aan de lijst.

Dit kun je doen door in je portfolio bij 'Inzage' > 'Inzage via werkgever' in het overzichtsscherm te klikken op het prullenbakicoon voor de naam van de leidinggevende. Of je kunt de einddatum aanpassen via het kalendericoon voor de naam van de leidinggevende. 

Het maakt niet uit waar je werkt. Je portfolio blijft altijd van jou, ook als je verandert van werkgever. Mocht je e-mailadres wijzigen, dan kun je dit aanpassen in Mijn V&VN bij ‘E-mailadres wijzigen’. Het kan voorkomen dat de naam van je oude werkgever nog bij je persoonlijke gegevens staat. Stuur dan een e-mail hierover naar registers@venvn.nl en wij passen het voor je aan. Mocht je je werkgever inzage hebben gegeven in je portfolio, maak dit dan ook ongedaan. Ga daarvoor naar Mijn V&VN, klik op ‘Mijn registers’ en open je portfolio in het Kwaliteitsregister. Klik bovenin je portfolio op 'Inzage' > 'Inzage via werkgever' om dit aan te passen.

Je kunt een uitdraai maken van je portfolio/ register door in je portfolio op het printer-icoontje te klikken. Dat vind je rechtsboven op de overzichtspagina van jouw portfolio.

Ook is het mogelijk om een pdf of Excel te maken van je portfolio of delen daarvan. Dit doe je via 'Mijn portfolio's' > 'Alle activiteiten' in het menu. Kies vervolgens voor de knop 'Deel activiteiten' en maak je selectie. Klik daarna op 'Maak pdf' of 'Maak Excel'. 

Geaccrediteerde scholing in je portfolio

  1. Controleer of je staat ingeschreven in het Kwaliteitsregister V&V. Log hiervoor in op Mijn V&VN en ga naar ‘Mijn registers’. Zie je daar geen knop met Kwaliteitsregister ‘Open portfolio’, dan ben je nog niet ingeschreven in het Kwaliteitsregister.
  2. Controleer of de scholingsaanbieder het goede relatienummer heeft gebruikt. Verpleegkundigen kunnen hun relatienummer of BIG-nummer gebruiken om geaccrediteerde scholing in hun portfolio te laten bijschrijven.

De aanbieder van geaccrediteerde scholing zet een activiteit waaraan jij hebt deelgenomen in jouw portfolio en/of deskundigheidsgebied. Jij krijgt hier bericht van in je portfolio, zie Berichten rechts bovenin.
Het kan zijn dat jij de activiteit niet ziet staan in jouw huidige registratieperiode, omdat deze plaatsvond voor de start van die periode. Dus, in je vorige registratieperiode, of in uitzonderlijke gevallen voordat je je portfolio hebt geactiveerd. Je treft deze activiteit dan wel aan in het overzicht van alle activiteiten. Deze vind je in je portfolio in het menu via 'Mijn portfolio's' > 'Alle activiteiten'.

Geaccrediteerde scholing wordt door de aanbieder van de scholing aan je portfolio toegevoegd. Je moet hiervoor bij aanvang van een scholing je BIG- of relatienummer opgeven.
Het kan zes weken duren totdat de scholing zichtbaar is in je portfolio. Kun je een scholing na die periode nog niet in je portfolio vinden, neem dan contact op met de scholingsaanbieder.

Scholing kan worden geaccrediteerd voor de hele beroepsgroep van verpleegkundigen of verzorgenden, maar ook voor één of meer deskundigheidsgebieden, zoals in dit geval Wijkverpleegkunde. Ben je geen wijkverpleegkundige dan is deze informatie voor jou niet relevant. De punten worden gewoon aan je portfolio toegevoegd. Sta je in het deskundigheidsgebied Wijkverpleegkunde dan tellen de punten ook mee voor dat deskundigheidsgebied.

ODA in je portfolio

Je voegt een ODA aan je portfolio toe in de volgende stappen:

  • Ga naar Mijn V&VN rechtsboven. Log in en ga naar ‘Mijn registers’. Open daar je portfolio in het Kwaliteitsregister.
  • Klik op ‘ODA toevoegen’. Je vindt deze knop bovenin het menu.
  • Kies een van de zes categorieën. Daarna vul je alle gegevens van je ODA in en ken je zelf punten toe.


Wil je dit scherm tussentijds opslaan om er later verder mee te gaan, klik dan op 'concept opslaan'. Vervolgens is de activiteit aan je portfolio toegevoegd. Dit kun je zien in het overzicht van al je 'Overige deskundigheidsbevorderende activiteiten' op de hoofdpagina in je portfolio.

Je kiest zelf de ODA-categorie waar je activiteit bij hoort. Een uitleg over de categorieën, inclusief voorbeelden vind je in je portfolio in het 'ODA toevoegen' scherm. 

In principe geldt de richtlijn: elk uur dat je hebt geleerd, is 1 punt waard. Voor sommige ODA is er een maximum aantal punten dat je kunt geven. Informatie daarover vind je in het scherm waar je de punten toevoegt. Meer informatie over het afwijken van de richtlijn vind je in je portfolio onder de link 'Afwijken van deze richtlijn'.  

Je kunt alleen een ODA aan je portfolio toevoegen die je al hebt afgerond, dus met een datum van vandaag of eerder. De datum moet ook binnen je huidige registratieperiode vallen.

Ja, je kunt een ODA toevoegen zonder bewijs. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid als zorgprofessional dat je een activiteit die je toevoegt, ook daadwerkelijk hebt uitgevoerd.

Ja, je kunt lesgeven als ODA toevoegen bij de categorie ‘Kennis overdragen aan anderen’ als je hiervan zelf óók hebt geleerd als verpleegkundige of verzorgende.

Nee, je kunt je werkuren niet als ODA toevoegen. In het BIG-register houd je je werkervaring bij, in het Kwaliteitsregister houd je als verpleegkundige of verzorgende je deskundigheid bij.
Zie ook de veelgestelde vraag 'Wat is het verschil tussen deskundigheidsbevorderende en beroepsmatige activiteiten?'

Hbo-v

Je kunt alleen een  hbo-v-opleiding aan je portfolio toevoegen die je in het verleden, maar wel binnen je huidige registratieperiode, hebt afgerond. Ligt jouw afstudeerdatum in de toekomst, maar heb je al modules afgerond, dan kun je die al wel toevoegen. 

Als je gedurende je opleiding hbo-verpleegkunde als verpleegkundige in het Kwaliteitsregister ingeschreven stond, dan mag je zowel de afgeronde opleiding als de afgeronde onderdelen zelf bijschrijven in je portfolio:

  • Stond je voor het grootste gedeelte van de opleiding ingeschreven in het Kwaliteitsregister, dan kun je na je diplomering je hele opleiding bijschrijven in je portfolio.
  • Stond je voor een beperkt deel van de opleiding ingeschreven in het Kwaliteitsregister, dan kun je alleen de (afgeronde) opleidingsonderdelen bijschrijven die je hebt doorlopen in deze beperkte periode.
  • Heb je de opleiding nog niet afgerond en vraag je herregistratie aan in het Kwaliteitsregister, dan kun je alle op dat moment afgeronde opleidingsonderdelen bijschrijven in je portfolio. De opleidingsonderdelen die je nog moet volgen, mag je in je volgende registratieperiode bijschrijven.

Een van de voorwaarden om (onderdelen van) je hbo-v-opleiding bij te kunnen schrijven in je portfolio is dat de opleidingsinstelling waar je je hbo-vopleiding hebt gevolgd NVAO-geaccrediteerd is. Deze opleidingsinstellingen kun je selecteren in je portfolio in een keuzelijst. Het maakt overigens niet uit welke opleidingsvariant je hebt gevolgd: voltijds, deeltijd, duaal of flexibel.

Daarnaast moet je het  bewijsmateriaal voor het volgen van (onderdelen van) deze opleiding laten waarmerken door je opleidingsinstelling. Daarna kun je ze toevoegen aan je portfolio.

Stond je gedurende je opleiding niet als verpleegkundige in het Kwaliteitsregister ingeschreven, dan kun je deze opleiding helaas niet in je portfolio toevoegen. Ook modules van een hbo-vopleiding die los zijn gevolgd, dat wil zeggen niet als onderdeel van een gehele hbo-v-opleiding, kunnen op deze manier niet worden toegevoegd.

Op je cijferlijst of op je studievoortgangsoverzicht staat aangegeven hoeveel studiepunten (European Credits, EC) je met jouw gehele opleiding en met elk afgerond opleidingsonderdeel hebt behaald. Per behaald studiepunt kun je één accreditatiepunt in je portfolio in het Kwaliteitsregister toevoegen. Dus 1 studiepunt = 1 accreditatiepunt.

Als je je hbo-v-opleiding toevoegt in je portfolio, dan moet je bewijsmateriaal uploaden. Als je je gehele opleiding wilt toevoegen, geldt je diploma en je cijferlijst als bewijsmateriaal. Als je een aantal afgeronde opleidingsonderdelen wilt toevoegen, geldt als bewijsmateriaal je studievoortgangsoverzicht waarop deze onderdelen staan vermeld onder ‘behaald’. Deze documenten gelden uitsluitend als bewijsmateriaal als ze zijn gewaarmerkt door jouw opleidingsinstelling.

Herregistreren

 Lees  alles over herregistratie aanvragen op de pagina ‘Herregistreren’ op deze website.

Nee, je kunt geen punten meenemen naar een volgende registratieperiode. De Beroepsnorm Deskundigheidsbevordering waarop het Kwaliteitsregister is gebaseerd, stelt dat een verpleegkundige of verzorgende per 5 jaar ten minste deelneemt aan 184 uur deskundigheidsbevorderende activiteiten. Meer mag dus ook. In een volgende registratieperiode heb je ook weer vijf jaar de tijd om aan deze eis te voldoen.

Je registratieperiode van 5 jaar is afgesloten en je begint weer met een nieuwe periode. In de app zie je op dat moment een nieuw, leeg portfolio. Maar in het systeem staan al je oude leer- en ontwikkelactiviteiten nog gewoon bij elkaar. Op een pc kun je ze zien. Ga naar Mijn V&VN en open je register. Je vindt ze bovenaan bij 'Mijn portfolio's' onder 'Historie' of 'Alle activiteiten'. Je kunt er een print of pdf van maken als je ze wilt laten zien aan anderen.

Je kunt alleen herregistratie aanvragen aan het eind van je vijfjarige registratieperiode. Je krijgt hierover drie maanden van tevoren automatisch bericht. Het maakt niet uit of je al eerder voldoet aan de herregistratie-eisen, waardoor jouw status op groen staat.

Je kunt alleen herregistratie aanvragen aan het eind van je vijfjarige registratieperiode. Je krijgt hierover drie maanden van tevoren automatisch bericht. Het maakt niet uit of je al eerder voldoet aan de herregistratie-eisen, waardoor jouw status op groen staat.

Om te kunnen herregistreren moet je ten minste 184 punten hebben behaald. Van die 184 punten moeten er bovendien ten minste 80 (verpleegkundigen) of 60 (verzorgenden) behaald zijn met geaccrediteerde scholing. Staat je status op rood, dan is dit laatste waarschijnlijk niet het geval.

Er gaat één dag overheen voordat in je portfolio zichtbaar is dat je een nieuwe registratieperiode hebt.

Overige

Je kunt je oude registratieperiode inzien in je portfolio, via de knop 'Mijn portfolio's' in het menu bovenin. 

Als je werkgever er niet tussen staat, dan ben je waarschijnlijk niet via jouw werkgever ingeschreven in het Kwaliteitsregister. Je kunt jouw manager inzage verlenen via de knop ‘inzage individueel’.  Hij of zij kan daarna een overzicht (pdf) opvragen van jouw portfolio.

Deskundigheidsbevorderende activiteiten zorgen ervoor dat je iets leert. Je hebt een leervraag en kunt achteraf bedenken wat je hebt geleerd. Het Kwaliteitsregister V&V helpt je bij het onderhouden van je deskundigheid. Om te laten zien dat je voldoet aan de deskundigheidseis van het Kwaliteitsregister, houd je in je portfolio bij wat je hebt geleerd. Dit zijn de deskundigheidsbevorderende activiteiten.

Beroepsmatige activiteiten zijn de handelingen die je bij de uitoefening van je beroep (werk) doet. Door bepaalde handelingen regelmatig te doen, zorg je er voor dat je je werkervaring niet verliest. Als verpleegkundige blijf je in het BIG-register ingeschreven wanneer je gedurende de afgelopen vijf jaar tenminste 1.840 uur in de praktijk hebt gewerkt.

Voorbeeld
Wanneer je een cursus leerlingbegeleiding hebt gevolgd, heb je iets geleerd wat je gebruikt bij de uitoefening van je beroep. Je hebt meer kennis en deskundigheid verworven. Dit kun je toevoegen in je portfolio van het Kwaliteitsregister.

Wanneer je taken als leerlingbegeleider hebt uitgevoerd, heb je iets gedaan wat onderdeel vormt van je beroepsuitoefening. Je hebt je werk uitgevoerd. Dit is onderdeel van je werkervaring en hoort niet thuis in je portfolio van het Kwaliteitsregister.

Bekijk op welke manieren V&VN je gegevens gebruikt en wat je rechten zijn op deze pagina.

V&VN-account

Dat kan op twee manieren:

- Gebruik je de app van het Kwaliteitsregister? Klik dan rechtsonder op de 'i'. Je relatienummer zie je bovenaan staan.
- Gebruik je de website? Log dan in op: Mijn V&VN. Bij ‘Mijn gegevens’  staat je relatienummer.

Ga naar Mijn V&VN. Klik op ‘Mijn lidmaatschappen’. Daar kun je basislid worden van V&VN en eventueel kiezen voor een of meer afdelingslidmaatschappen.

Via Mijn V&VN kun je zelf je (adres)gegevens aanpassen. Je werkgever kun je alleen zelf wijzigen als je via je werkgever lid bent. Is dit niet het geval, geef de wijziging dan aan ons door via het contactformulier of stuur een e-mail naar info@venvn.nl. 

Je kunt je lidmaatschap opzeggen door een brief te sturen naar V&VN, Postbus 8212, 3503 RE Utrecht, of een e-mail naar info@venvn.nl, met als onderwerp: Opzeggen lidmaatschap. Vermeld in de brief of e-mail je relatienummer en als je wilt de reden van opzegging. Als je ingeschreven wilt blijven in het Kwaliteitsregister, vermeld dit dan ook.

Opzeggingen voor het nieuwe contributiejaar moeten vóór 1 december van het lopende jaar ontvangen zijn door V&VN. Je lidmaatschap eindigt altijd per 1 januari.