Tuchtrecht: 5 tips en inzichten uit 57 tuchtzaken
- 16 oktober 2025
- Nieuwsbericht
- V&VN Algemeen

Wat doe je als je een vergissing hebt gemaakt met het toedienen van medicatie? Of als de familie van een patiënt agressief reageert? En waar houd je rekening mee als je onverwacht gevoelens krijgt voor een cliënt? Deze (en meer) onderwerpen komen terug in tuchtrechtuitspraken tegen verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten in 2024. Wat kun jij als zorgprofessional hiervan leren?
Het kan iedere zorgprofessional die staat ingeschreven in het BIG-register overkomen: een klacht bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Vorig jaar kregen opnieuw tientallen verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten met het tuchtrecht te maken. Voor het tweede jaar op rij heeft V&VN een jaarverslag tuchtzaken uitgebracht, waarin alle zaken aan bod komen. Ook wordt beschreven hoe jij als verpleegkundige of verpleegkundig specialist een tuchtklacht kunt voorkomen. Een tuchtrechtprocedure heeft namelijk grote impact op jou als zorgprofessional.

Hoe zit het met verzorgenden?
Verzorgenden vallen niet onder het tuchtrecht. Wel kun je als verzorgende te maken krijgen met een interne klacht en kun je strafrechtelijk vervolgd worden wanneer je je niet houdt aan de wet- en regelgeving.
Hieronder lees je de vijf belangrijkste tips en zie je een (visuele) samenvatting van het jaarverslag. Onderaan dit artikel vind je het volledige jaarverslag.
- Als zorgprofessional is het van belang zorgvuldig met je werk én je cliënten om te gaan. Neem bijvoorbeeld nooit drugs of alcohol tijdens of vóór je dienst. Ook is het belangrijk je beroepsgeheim te kennen en dit na te leven.
- Zorg dat je kritisch kunt reflecteren op je eigen handelen. Blijf daarnaast goed met je collega’s communiceren, ook wanneer je een fout hebt gemaakt.
- Wees je bewust van hoe je communiceert met cliënten en hun naasten. Soms maken cliënten of hun naasten het lastig om respectvol te blijven. Toch is dit van belang, net als helder communiceren over wat jouw rol precies is in de zorgverlening.
- Krijg je onverwacht gevoelens voor een cliënt, dan dien je hier adequaat mee om te gaan. De relatie moet altijd professioneel blijven: de zorgrelatie is niet bedoeld om een (seksuele) relatie of zelfs een vriendschap te ontwikkelen.
- De zorgverlening is erbij gebaat wanneer je alles goed vastlegt in het patiëntendossier. Daarnaast heb je dan iets om op terug te vallen, mocht je onverhoopt te maken krijgen met een klacht.
Download hier de volledige lijst. Tip: print hem uit en hang hem op in je zorginstelling, zodat elke zorgprofessional ervan kan leren.
Klachten tegen verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten
In 2024 waren er 57 tuchtrechtuitspraken waarbij een verpleegkundige of verpleegkundig specialist was betrokken. De meeste uitspraken werden gedaan door regionale tuchtcolleges: 42. In de afbeeldingen hieronder zie je in welke sectoren deze zorgprofessionals werken en wat hun beroep is. Maar ook wie de klachten hebben ingediend, om welke klachten het ging en welke maatregelen er werden opgelegd.










Bijzondere tuchtzaak: zeven IC-verpleegkundigen
In deze tuchtzaak in 2024 werden zeven IC-verpleegkundigen aangeklaagd door de familie van een overleden patiënt. De familie beschuldigde de verpleegkundigen van brute bejegening, nalatigheid in wond- en medicatiezorg, discriminatie, werkweigering en onmenselijke communicatie. Ook werd hen verweten dat de familie bewust zou zijn weggehouden bij hun stervende vader.
Volgens het tuchtcollege kon geen van de klachten worden bewezen. Er stonden juist duidelijke notities in het dossier die lieten zien dat de verpleegkundigen dagelijks goede zorg gaven. Ook bleek dat zij werkten volgens de richtlijnen van het ziekenhuis en onder leiding van artsen. Daarnaast werd geen bewijs gevonden van discriminatie, machtsmisbruik of onbeleefd gedrag. De verpleegkundigen legden duidelijk uit waarom ze soms bezoekersregels moesten handhaven. In sommige gevallen werden de verpleegkundigen zelfs bedreigd. Daarover is een officiële melding gedaan.
Volgens het tuchtcollege hebben de IC-verpleegkundigen goed gehandeld. Alle klachten zijn dan ook ongegrond verklaard.
15 keer in hoger beroep
Ben je het als aangeklaagde verpleegkundige of verpleegkundig specialist niet eens met de oplegde maatregel van het regionale tuchtcollege, dan kun je in hoger beroep gaan bij het Centraal Tuchtcollege. In 2024 waren er 15 hogerberoepszaken. Welke functie de zorgprofessionals hebben die in hoger beroep gingen, om welke klacht het ging en tegen welke maatregel zij in hoger beroep gingen, zie je in onderstaande afbeeldingen.












Open over tuchtrecht
Is tegen jou als zorgprofessional een tuchtklacht ingediend? Of wil je meer informatie over wat je te wachten staat, mocht het zover komen? In 2024 is in samenwerking met KNMG de website www.openovertuchtrecht.nl gelanceerd. Op deze website vind je allerlei nuttige informatie, zoals de Klachtenroutewijzer. Ook kun je de Gespreksstarter downloaden, waarmee je met je team tuchtzaken kunt bespreken om er samen van te leren.
Voor leden van V&VN die te maken krijgen met een (tucht)klacht is er daarnaast een hulp- en advieslijn. Bekijk ook de V&VN themapagina Tuchtrecht.