6 praktijkvoorbeelden van minder administratie

  • 4 augustus 2025
  • Nieuwsbericht
  • V&VN Algemeen
Foto ter illustratie © V&VN

Als wij als zorgprofessionals administratie hadden willen doen, hadden we wel ander werk gekozen,” zegt Jennifer van der Laars over verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten. Van der Laars, verpleegkundige en anesthesiemedewerker in opleiding bij Bravis ziekenhuis, ziet dat de vele regels zorgprofessionals van het werk afhoudt én het werk minder leuk maakt. “Soms vraag ik me af bij een vragenlijst of deze invullen wel toegevoegde waarde heeft of dat we het op automatische piloot doen.”

“Laatst was er op de spoedeisende hulp een kindje van een jaar oud. In lijst van de verpleegkundige stonden vragen over valrisicopreventie: of de patiënt meerdere keren was gevallen en of deze stabiel liep. Dat zijn natuurlijk overbodige vragen bij een dreumes,” vertelt Van der Laars. “In een andere situatie werd aan een 85-jarige dame gevraagd of ze zwanger is. Uit deze voorbeelden blijkt dat bepaalde vragen niet altijd een toevoegde waarden hebben. Ik vind dat je alleen iets moet bevragen als het echt iets toevoegt aan de zorg voor de patiënt.” Ze is het dan ook eens met de uitspraak - afkomstig uit een veldbevraging bij onder andere de wijkverpleging en de GGZ - dat maximaal 20% zinvolle administratie in de zorg mogelijk is. “Veel taken kunnen efficiënter worden uitgevoerd of zelfs afgeschaft.”

Naast haar werk als verpleegkundige, zet Van der Laars zich in als oplossingenmanager bij Zorgmakers. Deze organisatie heeft als missie de zorg te verbeteren door onder andere regeldruk te verminderen. “We hebben bij Zorgmakers ook een levensgroot hamsterrad. We zeggen vaak tegen zorgprofessionals: stap eens uit dat rad. Heb je altijd op één werkplek gewerkt, dan weet je mogelijk niet hoe het buiten 'dat hamsterrad' is. Ook wat betreft administratieve lasten. Je beseft misschien niet dat je een waardevolle oplossing in handen hebt, want hoe jij het doet is voor jou normaal.’

Veel taken kunnen efficiënter worden uitgevoerd of zelfs afgeschaft

Innovatieteam

Van der Laars heeft een aantal jaar terug bewust de overstap gemaakt naar de zorg. Daarvoor werkte ze in de marketing, een heel andere wereld. “Uit die wereld heb ik creatieve ideeën meegenomen die ik in de zorg wilde doorvoeren. Maar ik kreeg dan steeds een deur in mijn gezicht. Als reactie kreeg ik 'dit doen we al jaren zo' of ' dit gaat toch niet werken'. Er zijn wellicht mensen zoals ik die veel ideeën hebben, maar die ook beperkt worden in het uitvoeren ervan. Bijvoorbeeld door collega’s die tegenwerken, door rompslomp die erbij komt kijken, of omdat iedereen er wat van moet vinden.”

“Het Bravis ziekenhuis waar ik nu werk heeft een innovatieteam, dat een direct lijntje heeft met het bestuur. Medewerkers die ideeën hebben, kunnen hun ideeën pitchen bij het innovatieteam. Daarna komen ze in een traject waarin ze worden begeleid om hun ideeën in de praktijk te brengen. Ik hoop dat zorgorganisaties en zorgprofessionals die dit lezen, met elkaar bespreken welke kleine veranderingen zij zelf kunnen doorvoeren. En kunnen delen met andere afdelingen of organisaties.”

6 concrete voorbeelden uit de praktijk
  • Bij ouderenzorgorganisatie Laverhof houden zijn er geen standaard zorgplanbesprekingen meer. Dit doen ze nu 1 keer per 6 weken en daarna op indicatie. Dit scheelt 6,5 uur.
  • Zorgorganisatie Omring bespaart 2,5 uur per cliënt per week door een medicijndispenser te gebruiken met automatische registratie.
  • In het Dijklander Ziekenhuis wordt niet meer standaard 4 keer geprikt (4-puntsdagcurve) bij patiënten die een herseninfarct hebben gehad. Dit gebeurt alleen bij patiënten bij wie de eerste metingen afwijken of wanneer deze diabetes heeft.
  • Het Jeroen Bosch Ziekenhuis is gestopt met het registreren van infuusnaalden op de dagbehandeling. Deze infuusnaalden worden kort gebruikt voor een infuuskuur, sedatie of endoscopische onderzoeken. Dankzij deze maatregel worden nu 660 muisklikken per dag bespaard.
  • In hetzelfde ziekenhuis worden 20% minder onnodige DOS-screenings (delier) afgenomen, door de vraag ‘heeft de patiënt de afgelopen 24 uur hulp nodig bij zelfzorg’ uit de anamnese te halen. Deze vraag vormt immers geen risicofactor voor het ontwikkelen van een delier.
  • Het IJsselland ziekenhuis verstuurt een digitale vragenlijst die patiënten voorafgaand aan hun opname thuis kunnen invullen. Op de opnamedag voert de verpleegkundige een welkomstgesprek en bekijkt samen met de patiënt de ingevulde anamnese. Dit proces bespaart ongeveer 10 uur per week aan administratieve taken.

Bovenstaande voorbeelden afkomstig van Zorgmakers.

Wil jij meedenken over andere oplossingen om administratieve lasten te verminderen? Zorgmakers organiseert op 25 september van 18:00 tot 21:00 uur het Oplossingenfestival op de Canvas rooftop in Amsterdam. Zorgmakers geeft 5 kaartjes weg aan V&VN-leden die gratis mogen deelnemen én een collega mogen meenemen. Wil je erbij zijn? Stuur een mailtje naar info@zorgmakers.com.

Samen maken we de zorg beter. Word lid!

Wij zijn de verpleegkundigen, verzorgenden IG en verpleegkundig specialisten van Nederland. Verenigd in V&VN zetten we ons in voor (kennis)ontwikkeling en het versterken en positioneren van onze beroepen. Wil jij zeggenschap over jouw vak? Sluit je dan bij V&VN aan! Met ruim 100.000 leden vormen we één krachtige stem. Van de werkvloer tot in politiek Den Haag.