Waarom iedere zorginstelling een CNIO verdient

  • 13 maart 2019
  • Nieuwsbericht
  • Gegevensoverdracht
  • V&VN Algemeen

Zijn van nature al lichte ogen lichten nog meer op als Jeroen Windhorst-Sjauw En Wa vertelt over zijn loopbaan. Van zelfstandig varend-verpleegkundige bij de marine tot SEH-verpleegkundige; jarenlang stond hij middenin de praktijk. Hij vond zijn werk leuk, maar toch bleef het kriebelen. Een vacature bij softwarebedrijf Epic gaf hem de kans om iets te kunnen doen met zijn frustraties over ICT in het ziekenhuis én het bracht hem in contact met de eerste CNIO van Nederland. Er ontstond “een vlammetje” bij Jeroen. Inmiddels is hij oprichter én voorzitter van het Nederlandse CNIO Netwerk.

CNIO staat voor Chief Nursing Information Officer. Iemand met een verpleegkundige achtergrond die zich op strategisch niveau bezighoudt met ICT in de zorg. Jeroen: “Toen ik bij Epic werkte gaf ik demo’s in ziekenhuizen. Het viel me op dat verpleegkundigen tijdens de demo vaak enthousiast waren, maar zodra ze echt met de software aan de slag moesten nam dat enthousiasme af. Toen ik de eerste CNIO in Nederland, Jacqueline de Leeuw, ontmoette, dacht ik: daar draait het om. Verpleegkundigen moeten zelf over ICT meedenken. En dan niet alleen op klein implementatieniveau – dit vakje moet daar en dat vakje moet daar – maar echt op strategisch niveau: wat helpt ons in ons vak? Hoe kunnen we de zorg beter en efficiënter maken? Wat werkt voor de patiënt? Nu gebeurt veel vanuit de leveranciers, de ICT-afdeling en het bestuur: hier is het systeem, succes ermee. Een CNIO spreekt de taal van de mensen op de vloer en kan de verbinding leggen tussen verpleegkundigen, de VAR, de ICT-mensen en de Raad van Bestuur.”

Waarom verdient iedere zorgorganisatie een CNIO?

“Als je het hebt over de grootste gebruikersgroep van technologie binnen zorgorganisaties is dat de groep verpleegkundigen en verzorgenden. Toch wordt er amper aandacht aan deze groep besteed en dat is zorgelijk. Je ziet vaak dat er technologie wordt geïntroduceerd die vervolgens niet wordt gebruikt. Veelal omdat deze niet gebruiksvriendelijk is en er niet mee te werken valt”, legt Jeroen uit. “Een voorbeeld: in een ziekenhuis op de afdeling cardiologie werd besloten om Early Warning Score-pleisters aan te schaffen. Deze monitoren continu de vitale functies. Inmiddels heeft dit ziekenhuis een CNIO. Die zei over de aanschaf van de pleisters: weet je wel wat je doet? Is het probleem daadwerkelijk dat veranderingen in de vitale functies niet op tijd worden gesignaleerd of speelt er iets anders? Wordt er bijvoorbeeld niet geïnvesteerd in meetapparatuur die direct gelinkt kan worden aan het elektronisch zorgdossier? Metingen doen we als verpleegkundigen wel, daar kunnen we ook de early warning score mee berekenen. Door het op die manier te doen voorkom je een overload aan data, alarmen en stress bij de patiënt. Van de pleisters hadden de verpleegkundigen meer last dan dat deze hen iets opleverden. Een CNIO kan ervoor zorgen dat de verpleegkundige stem gehoord wordt, maar ook dat hiernaar gehandeld wordt.”

Wat kan een landelijk CNIO Netwerk daarin betekenen?

“Omdat er geen specifieke opleiding is voor CNIO’s, speelt het landelijke CNIO Netwerk een belangrijke rol in het uitwisselen van kennis en ervaringen. Daarnaast is het netwerk belangrijk voor het positioneren van CNIO’s in Nederlandse organisaties. Samen – we zijn inmiddels met eenentwintig CNIO’s – hebben we een krachtige stem en kunnen we input geven aan beleidsmakers”, aldus Jeroen. Of verzorgenden ook CNIO kunnen worden? Jeroen: “Dat is wenselijk én noodzakelijk! CNIO’s zitten nu alleen nog in ziekenhuizen, maar de zorg beperkt zich niet tot deze sector. Ook op andere plekken waar we werkzaam zijn moeten we onze stem laten horen.”

Vandaag, tijdens de Zorg&ICT beurs, presenteert het CNIO Netwerk een paper over de verdere professionalisering van de CNIO’s en het CNIO Netwerk. Benieuwd waar het naartoe gaat met CNIO’s binnen organisaties, op regionaal niveau, op nationaal niveau én op internationaal niveau? Lees de paper of bekijk de roadmap.

Vanaf begin 2020 kun je reageren op berichten via het nieuwe verenigingsplatform van V&VN. Wil je nu al een reactie kwijt? Praat mee op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.