Skills Heroes; mbo-studenten in hun kracht

  • 9 november 2018
  • Blog/Vlog
  • Beroepsprofielen
  • V&VN Algemeen

In de gang op de derde etage van het ROC is een huiskamer ingericht, compleet met schilderijtjes aan de muur, een fauteuil met een gehaakt kleedje en een hoog-laag bed. Het oogt als een huiskamer zoals ik deze in de wijkverpleging tegenkom. Op de jurytafel en de rijen stoelen voor publiek na. Die kom ik gelukkig niet tegen in de wijk. De reden dat ik vandaag na jaren weer terug ben op het ROC is om te jureren voor de voorronde van Skills Heroes, een vakwedstrijd voor mbo-studenten.

Waar staan zij straks met de diploma’s waar ze zo hard voor hebben gewerkt?

Waar staan zij straks met de diploma’s waar ze zo hard voor hebben gewerkt?
Kijkend naar de verpleging en verzorging is de nadruk de afgelopen jaren komen te liggen op de functiedifferentiatie tussen het mbo- en het hbo-niveau. Goed doordachte functiedifferentiatie heeft grote meerwaarde voor onze cliënt. Verpleegkundigen gaan opnieuw – soms noodgedwongen – de schoolbanken in. Er heerst onrust binnen het functiehuis. Er is onduidelijkheid over onze beroepsprofielen, over de verschillen tussen functies. Er zijn vragen over of het ene niveau beter is dan het andere. Over of het ene niveau harder nodig is dan het andere. Wie doet straks wat binnen ons vak? Onrust die ons als verpleegkundigen en verzorgenden, maar zeker ook onze toekomstige collega’s: de leerlingen en studenten, raakt. Waar staan zij straks met de diploma’s waar ze zo hard voor hebben gewerkt?

En dan nu Skills Heroes, een vakwedstrijd voor leerlingen van het mbo. Onze toekomstige collega’s die de kans krijgen hun skills en kracht te laten zien. Mooie en belangrijke erkenning. Er hangt nogal wat van de wedstrijd af. De winnaar van vandaag mag door naar de kwalificatieronde en kan Nederlands kampioen worden in het vakgebied verpleegkunde. Daar stopt het niet. Na de nationale wedstrijden volgen de WorldSkills.

De spanning die ik voelde tijdens mijn eigen praktijktoetsen bekruipt me

Het eerste groepje komt de gang op. ‘Hun’ deelneemster zal namens het groepje de verpleegkundige in de praktijksituatie spelen. Het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen, verpleegkundig redeneren en contact maken met de cliënt staan centraal. De spanning die ik voelde tijdens mijn eigen praktijktoetsen bekruipt me. Net als toen, voert ook nu één deelneemster van een groepje van drie de handelingen uit. Net als toen is zij hiermee niet alleen verantwoordelijk voor haar eigen resultaat, maar ook voor het resultaat van haar groepje. Anders dan toen, vindt deze praktijktoets plaats voor publiek, bestaande uit docenten en leerlingen verpleegkunde en verzorging en een driekoppige jury. Ik kan niets anders dan bewondering hebben voor deze leerlingen, die zich onder druk zo kwetsbaar op durven te stellen. Aan het einde van de boeiende dag bekijken we de beoordelingsformulieren. De kandidaten eindigen dicht bij elkaar. Ieder met zijn eigen kracht.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.