Principal nurse educator: ‘Meer ruimte om onderwijs, onderzoek en de praktijk te combineren’

  • 10 november 2022
  • Nieuwsbericht
  • V&VN Algemeen
Paul Doedens 1B

Werken als verpleegkundige, onderzoeker én docent. Zo ziet een werkweek van Paul Doedens (36) eruit. Hij werd - samen met drie andere verpleegkundigen - benoemd tot principal nurse educator. Een half jaar geleden was de officiële aftrap. Hoe ziet die rol eruit? En wat levert het op?

Principal nurse educator is afgeleid van principal educator, een rol voor artsen die ooit in het leven is geroepen om diegenen die zich inzetten voor onderwijs op een voetstuk te zetten. Daar was - traditioneel gezien - minder erkenning voor dan voor artsen die zich bezighielden met onderzoek”, legt Doedens uit.

“Deze benoeming van het Amsterdam AMC, in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), houdt hetzelfde in. De organisaties laten hiermee zien dat het voor het verpleegkundig beroep essentieel is dat verpleegkundigen de gelegenheid krijgen om het onderwijs naar een hoger niveau te tillen. En praktisch betekent het dat ik ruimte krijg om meer tijd te besteden aan onderwijs.”

De vier principal nurse educators hebben allemaal een verpleegkundige achtergrond, ervaring met onderzoek én een duidelijke link met onderwijs. Zo werkt Doedens behalve als verpleegkundige (afdeling Psychiatrie) en onderzoeker bij het Amsterdam UMC, ook een dag per week als docent-onderzoeker bij de opleiding Verpleegkunde van de HvA.

Het combineren van rollen versterkt de boel. Ik denk dat ik een betere docent ben, omdat ik ook in de praktijk werk en onderzoek doe.

Paul Doedens, principal nurse educator

In zijn nieuwe rol houdt hij zich bezig met het vernieuwen van scholing over evidence based practice. “Door de coronacrisis was er de afgelopen jaren weinig gelegenheid voor bij- en nascholing. Ik kijk nu wat afdelingen nodig hebben. Het is meer dan een training optuigen. Ik bekijk het hele plaatje, ook vanuit mijn rollen als verpleegkundige en onderzoeker. Wat is de vraag? Wat is de behoefte? Is het aanbod wel het juiste aanbod? En op welke manier pakken we het aan zodat de informatie overal landt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we niet alleen de groep bereiken die zich actief aanmeldt voor zo’n scholing?”

Stap voor stap

“Het is niet zo dat ik nu opeens heel andere dingen doe. Ik ben benoemd tot principal nurse educator, omdat ik me al bezighield met onderwijs. Om me meer tijd te geven om onderwijs, onderzoek en de praktijk te combineren”, zegt Doedens over zijn gevarieerde baan. “Dat was er niet opeens. Na mijn hbo-v-opleiding werkte ik als verpleegkundige in het Amsterdam UMC. Daar ontstond mijn interesse in evidence based practice. Zo rolde ik stap voor stap in andere werkzaamheden. Ik hield me bezig met onderzoek en deed de master ‘Evidence Based Practice in Health Care’. Vervolgens kwam ik in contact met Corine Latour van de HvA en begon ik met lesgeven en promotieonderzoek.”

Doedens vindt het belangrijk dat verpleegkundigen, naast hun werk in de patiëntenzorg, de ruimte krijgen om zich ook met andere taken bezig te houden. “Ik snap dat het voor organisaties praktische uitdagingen oplevert, zoals het op elkaar afstemmen van dienst- en onderwijsroosters, maar het combineren van rollen versterkt de boel. Ik denk dat ik een betere onderzoeker ben, omdat ik ook regelmatig patiënten en studenten zie. En ik denk dat ik een betere docent ben, omdat ik ook in de praktijk werk en onderzoek doe.”

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)