Motiverende gespreksvoering, Nijmegen

  • 9 oktober 2020
  • Training/Scholing
  • V&VN Algemeen
  • Gelderland

Programma & omschrijving

Leer mensen hun problemen te laten onderkennen en ze te motiveren
Denk aan die meneer die zijn medicatie niet inneemt of ondanks alle goede voornemens blijft roken. Die mevrouw die niet onder de douche wil of haar eetpatroon zou moeten aanpassen.

In de verpleging of verzorging heb jij vast ook te maken met mensen die wel willen maar… niet doen.
Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan? Hoe krijg je mensen wel gemotiveerd te DOEN? 

Motiverende gespreksvoering is in de praktijk getoetst door beroepsbeoefenaren en levert aantoonbaar goede resultaten op. Deze manier van gespreksvoering helpt om mensen hun problemen te laten onderkennen en om ze te motiveren hun voornemens ook in de praktijk te brengen. Vooral door als hulpverlener minder snel in de oplossingsmodus te schieten. Hoe voorkom je dat jij aan het werk bent terwijl de verandering bij de ander dient plaats te vinden?

Programma
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, demonstraties, videoanalyses, discussie, praktijksituaties en korte oefeningen.

Tijdens deze tweedaagse training komt aan bod:

  • Introductie Motiverende Gespreksvoering
  • Praktische oefeningen
  • De opbouw van een motiverend gesprek
  • Gesprekstechnieken
  • Spirit en principes in de praktijk
  • Weerstand en verandertaal
  • Reflectie
  • Praktijksituaties

In deze training krijg je zicht op de basisprincipes van motiverende gespreksvoering. Je krijgt de beschikking over verschillende instrumenten die je kunt inzetten bij gesprekken, waaronder de beslissingsbalans. Je leert gespreksstijlen waarmee je weerstand minimaliseert en motivatie verhoogt. Met als resultaat dat je je klant in beweging krijgt!

Na deze training:

  • kun je weerstandstaal en verandertaal herkennen.
  • kun je een directieve en persoonsgerichte gespreksstijl toepassen.
  • krijgt je meer zicht op de mens achter de patiënt
  • houd je meer energie over na moeilijke gesprekken.
  • kan je beter een goede balans creëren tussen verantwoordelijkheden van jou en de ander.
  • ben je beter in staat je expertise op de juiste manier en op het juiste moment in te zetten.
  • heb je je eigen gedragsrepertoire uitgebreid.

Trainer
Tijdens deze tweedaagse training is Melanie van de Hoeve de trainer. Zij is aangesloten bij het Nederlandse en het internationale netwerk MINT. Zij heeft ruime ervaring met groepen uit de gezondheidszorg (verpleegkundigen, praktijkondersteuners, huisartsen en specialisten)

Tijd
2 dagen op 9 & 30 oktober 2020 van 9.30 - 16.30 uur.

Locatie
OBG Dienstencentrum, Professor Cornelissenstraat 2, 6524 PJ Nijmegen.

Kosten
Basis -en afdelingslid € 300,-, niet lid € 400,-

Accreditatie
12 punten voor het Verpleegkundig Specialisten Register en het Kwaliteitsregister V&V.

Aanmelden

Aanmelden

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.