Basistraining Motiverende gespreksvoering (online)

  • 17 september 2020
  • Training/Scholing
  • V&VN Algemeen

Programma & omschrijving

Denk aan die meneer die zijn medicatie niet inneemt of ondanks alle goede voornemens blijft roken. Die mevrouw die niet onder de douche wil of haar eetpatroon zou moeten aanpassen.

In de verpleging of verzorging heb jij vast ook te maken met mensen die wel willen maar… niet doen. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan? Hoe verhoog je de motivatie om in actie te komen? 

Motiverende gespreksvoering is in de praktijk getoetst door beroepsbeoefenaren en levert aantoonbaar goede resultaten op. Deze manier van gespreksvoering helpt om mensen hun problemen te laten onderkennen en om ze te motiveren hun voornemens ook in de praktijk te brengen. Vooral door als verpleegkundige of verzorgenden minder snel in de oplossingsmodus te schieten.

Hoe voorkom je dat jij aan het werk bent terwijl de verandering bij de ander dient plaats te vinden?
Daar gaan we in een groep van maximaal 10 deelnemers mee aan de slag tijdens deze basistraining van 2 dagdelen. MET tijd om tussen de bijeenkomsten in de praktijk te oefenen. Er is veel ruimte voor persoonlijke tips en interactie.

Doelgroep
Verpleegkundigen en verzorgenden die de basisvaardigheden willen leren en oefenen. Daarnaast is er ruimte voor eigen voorbeelden uit de praktijk.

Programma 2 dagdelen
De online sessie bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, discussie, videoanalyses, praktijksituaties en ervaringsgerichte oefeningen.

Tijdens deze training komt aan bod:
- opfris/basis Motiverende Gespreksvoering
- spirit en principes van MGV in de praktijk
- de opbouw van een motiverend gesprek
- gesprekstechnieken (reflecteren en open vragen)
- ambivalentie onderzoek
- weerstand en verandertaal
- reflecties en affirmaties
- ontlokkende vragen
- informatie geven op een motiverende manier
- praktijksituaties

In deze training krijg je zicht op het toepassen van motiverende gespreksvoering. Je krijgt de beschikking over verschillende instrumenten die je kunt inzetten bij gesprekken, waaronder de beslissingsbalans. Je leert gespreksinterventies waarmee je weerstand minimaliseert en motivatie verhoogt. Je leert verandertaal herkennen en benutten. En alles door vooral veel te doen en te ervaren, met als resultaat dat je je gesprekspartner in beweging krijgt!

Na deze training:
- kun je weerstandstaal en verandertaal herkennen
- kun je een directieve en persoonsgerichte gespreksstijl toepassen
- krijgt je meer zicht op de mens achter de patiënt
- houd je meer energie over na moeilijke gesprekken
- kan je een goede balans creëren tussen verantwoordelijkheden van jou en de ander.
- ben je beter in staat je expertise op de juiste manier en op het juiste moment in te zetten.
- heb je je eigen gedragsrepertoire uitgebreid

Tip
Wil je eerst kijken of motiverende gespreksvoering wat voor jou is, of alleen de kennis opfrissen? Kom dan naar de inspiratiesessie Motiverende gespreksvoering van 2 uur die wij ook online aanbieden.

Trainer
Tijdens deze online training is Melanie van de Hoeve de trainer. Zij is aangesloten bij het Nederlandse en het internationale netwerk MINT. Zij heeft ruime ervaring met groepen uit de gezondheidszorg (verpleegkundigen, praktijkondersteuners, huisartsen en specialisten)

Tijd
17 september & 1 oktober 2020 van 9.00 – 13.00.

Locatie
Deze bijeenkomst vindt digitaal/online plaats. Instructies worden twee weken voor de bijeenkomst gestuurd. Zorg ervoor dat je een laptop/computer hebt met geluid, camera en microfoon. We gaan veel vaardigheden oefenen, dus dit is een must.

Kosten
Alle leden V&VN € 170,-
Niet leden V&VN € 225,-.

Accreditatie
8 punten voor het Kwaliteitsregister V&V.

Aanmelden

Er is plek voor maximaal 10 deelnemers.

Aanmelden

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.