Wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraars bespreken knelpunten

  • 12 april 2018
  • Nieuwsbericht
  • Overbodige zorg
  • M&G Wijkverpleegkundigen

<strong>'Wat ben ik veel tijd kwijt met het aanvragen van hulpmiddelen. Als zorgverzekeraars meer vertrouwen hebben in ons oordeel, kan dit veel sneller.'Een noodkreet van een wijkverpleegkundige tijdens de V&VN actiedag #meerzorgminderpapier. V&VN zette dit punt daarom op de agenda bij Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en afgelopen donderdag kwamen wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraars in Zeist bij elkaar om na te denken over oplossingen. Er zijn twee knelpunten: elke zorgverzekeraar stelt zijn eigen eisen, met de daarbij behorende formulieren en inlogschermen én de deskundigheid van de wijkverpleegkundige wordt niet erkend.

Voor Maaike Rumpt, wijkverpleegkundige en tevens ambassadeur van V&VN, is het aanvragen van hulpmiddelen een dagelijkse ergernis. Zij reisde helemaal vanuit Groningen naar Zeist om haar punt te maken. 'Veel van onze cliënten zijn verzekerd bij een zorgverzekeraar die het totaalpakket aan administratie vraagt bij de aanvraag van een hulpmiddel: decubitusscorelijsten, intake, machtiging van de huisarts. Terwijl een andere zorgverzekeraar alleen naar een BIG-nummer vraagt. Dit laatste voelt super, want ook via deze methode weet de verzekering dat ik een professionele inschatting heb gemaakt als het om decubitus gaat.'

Zorgverzekeraars Nederland: samen werken aan een oplossing

John Rijsdijk van ZN: ‘Vanzelfsprekend willen we als zorgverzekeraars dat mensen zo snel mogelijk het juiste hulpmiddel in huis hebben. Wij voelen ons aangesproken door de reacties van professionals over de registratiedruk. Wij herkennen dat niet iedere zorgverzekeraar dezelfde procedure hanteert. Dit komt omdat elke zorgverzekeraar zijn eigen reglement hulpmiddelen heeft. Ik ben blij met de opbrengst van deze middag. Wij krijgen een goed beeld van waar de schoen wringt en werken samen aan een oplossing waarbij we aandacht hebben voor ieders rol.’

Droom: rechtstreeks bestellen van de hulpmiddelen via het ECD

De middag eindigde met een brainstorm van wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraars over oplossingen. Wijkverpleegkundige Nathalie Schoonderwoerd schetst haar ideaalbeeld. ‘Het rechtstreeks bestellen van de hulpmiddelen via het ECD. Dat werkt als volgt: via het ECD van de cliënt log je in, je gaat naar een pagina waar je hulpmiddelen kunt bestellen. Je BIG-nummer is al bekend. Ook weet het ECD al waar de cliënt verzekerd is, dus alleen de leveranciers waar die zorgverzekeraar contracten mee heeft, verschijnen in beeld. Vervolgens klik je op het soort hulpmiddel dat je nodig hebt. Je kunt rangschikken naar prijs, levertijd, hoeveelheid in de verpakking, enzovoort, vergelijkbaar met een webwinkel. Zo worden wijkverpleegkundigen en de cliënt niet belast met het uitzoeken van per verzekeraar de juiste procedure bij het juiste hulpmiddel. Bovendien gaat dit zorgverzekeraars ook veel duidelijkheid geven. Zij zien dan bijvoorbeeld ook dat leverancier A veel sneller levert dan leverancier B én bovendien goedkoper is. Elke zorgverzekeraar werkt tegenwoordig met apps, dan moet zoiets als dit toch ook te bouwen zijn?

Vervolg?

Op basis van de knelpunteninventarisatie maakt de werkgroep met als trekker Zorgverzekeraars Nederland een voorstel voor een verbeterd proces. Dit wordt afgestemd met verpleegkundigen, voorschrijvers, leveranciers en zorgverzekeraars. Het resultaat is dat er voor de zomer 2018 inzicht is in wat er nodig is om het verbeterde proces te implementeren. John Rijsdijk: ‘Ontzettend fijn dat we met V&VN voor de wijkverpleegkundigen zo voortvarend bezig zijn’.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.