Verkorte arbo-check: minder verplichte administratie

  • 11 februari 2019
  • Nieuwsbericht
  • Registratielast
  • V&VN Algemeen

Verpleegkundigen en verzorgenden in de wijkverpleging ervaren het invullen van de arbo-check (naast veel andere invullijsten) als registratielast. Met name bij kortdurende zorg. Toch is het niet raadzaam om het standaard invullen los te laten. V&VN, Actiz en Zorgthuisnl adviseren daarom de verkorte arbo-check te gebruiken.

De arbo-check maakt duidelijk welke aanpassingen aan materialen en werkomgeving nodig zijn voor een gezonde arbeidssituatie en een veilige situatie voor de cliënt. De lijst moet niet te lang zijn, want dat werkt demotiverend en dan mist hij zijn doel. Een mooi voorbeeld van een eenvoudige en praktische arbo-check is de arbo-check Verpleging en verzorging.

Waarom is de Arbocheck belangrijk?

Als verpleegkundige of verzorgende ben je over het algemeen vooral gericht op het belang van de cliënt en minder op je eigen belang, zoals bijvoorbeeld je rug gezond houden. Zeker in tijden van personeelstekorten en hoge werkdruk.

De arbo-check helpt om een pas op de plaats te maken en te kijken wat er nodig is om zelf ook gezond te blijven. Anke Straatsma: ”Als je bij de cliënt komt, zie je al hoe het huis is ingericht. Je hebt vrij snel door of je er veilig aan het werk kunt. Veel weet je ook gewoon: als je een wond op bed moet verzorgen bijvoorbeeld, is er een hoog-laagbed nodig. In onze anamnese is de arbo-check voor een deel verweven in het omgevingsdomein”’

Werkgevers zijn verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. In de wijkverpleging heeft de organisatie natuurlijk geen directe invloed op de fysieke arbeidsomstandigheden omdat de zorg bij de cliënt thuis wordt gegeven. De arbocheck doe je dus ook uit verantwoordelijkheid naar je teamleden. Anke: “Mijn werkgever laat merken dat hij het belangrijk vindt dat we met plezier en op een gezonde manier aan het werk zijn. Er wordt geïnvesteerd in gedegen arboscholingen van medewerkers. We hebben arbo-coaches voor de wijkteams om de lijntjes kort te houden als het gaat om gezond werken.”

Duidelijkheid voor de cliënt

De Arbocheck is ook een goed hulpmiddel in de communicatie met cliënten. Door de arbo-check te bespreken, weet de cliënt vanaf de start van de zorg dat er voor het verlenen van zorg soms hulpmiddelen moeten worden ingezet. Anke: ‘Het bespreken van dit onderwerp vraagt een bepaalde zakelijkheid; de cliënt moet goed weten wat de voorwaarden zijn waaronder wij zorg leveren. Dat gesprek kan best lastig zijn, je komt ten slotte binnen in de thuissituatie.’

Waar kijkt de inspectie naar?

De inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid beoordeelt werkgevers op wat zij doen om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Werkgevers zijn verplicht een risico-inventarisatie & evaluatie (RI&E) en een plan van aanpak te maken. De inspectie kijkt of dit ook wordt uitgevoerd. In het plan van aanpak beschrijft de werkgever hoe risico’s zoals werkdruk en fysieke overbelasting aangepakt worden. De arbo-check kan daar een rol in spelen. De check is geen verplichting die de Inspectie oplegt.

Vanaf begin 2020 kun je reageren op berichten via het nieuwe verenigingsplatform van V&VN. Wil je nu al een reactie kwijt? Praat mee op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.