Overbodig? Okee, maar nu nog stoppen

  • 20 juli 2017
  • Nieuwsbericht
  • Overbodige zorg
  • V&VN Algemeen

Maak een succes van Beter Laten

We weten het eigenlijk heel goed, maar gaan er toch mee door: handelingen die feitelijk overbodig zijn voor goede zorg voor een patiënt of bewoner, maar die er nou eenmaal bij horen. Nu er een wetenschappelijk onderbouwde Beter Laten-lijst is, helpt V&VN bij het daadwerkelijk stoppen met deze handelingen. Bijvoorbeeld met praktische en overzichtelijke infographics. Én met inspirerende voorbeelden, uit het HagaZiekenhuis bijvoorbeeld.

Duidelijke aanpak

Met een vreselijk woord heet het ‘de-implementeren’: het stoppen met rituelen of activiteiten waarvan vaststaat dat ze niet bijdragen aan goede zorg. Sterker nog, ze kunnen het comfort van patiënt of bewoner verminderen en kosten tijd en geld. Recent publiceerden onderzoekers van het Radboudumc IQ healthcare een lijst met 66 verpleegkundige handelingen waarvan aangetoond is dat ze niet werken. Een lijst, waarmee je direct aan de gang zou kunnen gaan. In theorie, want de praktijk blijkt weerbarstig.

Hoogleraar verplegingswetenschappen Hester Vermeulen, één van de drijvende krachten achter het Beter Laten-onderzoek, snapt dat wel: "Het is heel moeilijk om vooraf concreet inzichtelijk te maken wat het voordeel is. Bovendien weten teams niet hoe je het stoppen met handelingen systematisch kunt aanpakken. Daarom willen we als vervolg, samen met Vilans en V&VN een effectief stappenplan ontwikkelen. De uitwerking volgt dit najaar."

Tips in beeld

V&VN heeft praktische infographics ontwikkeld die op de werkvloer kunnen helpen om ook echt te stoppen met overbodige handelingen. 

Goed voorbeeld: HagaZiekenhuis

In het HagaZiekenhuis in Den Haag hebben ze inmiddels ruime ervaring met het aanpassen van de werkwijze om meer directe zorgtijd te krijgen. Daarbij gaat het niet om verpleegkundige handelingen van de Beter Laten-lijst, maar meer algemene activiteiten die ten koste gaan van de tijd voor de patiënt. Projectleider is Djenny Polderman: "Wij hebben een programma ontwikkeld dat is gebaseerd op de LEAN-principes. Daarbij worden mensen op een afdeling die meedoet, gevolgd door een observator – vaak uit hun eigen team - die álle handelingen meet. Daar komt een analyse uit van minuten directe zorgtijd, indirecte zorgtijd én niet-zorgtijd. Hoeveel tijd kost het onnodig lopen, wachten, iets opzoeken? Dat zijn je verspillingen. Daarna ga je bekijken waarom dat zo is." 

Het HagaZiekenhuis is in 2016 met de eerste pilot begonnen en inmiddels doet een ruime meerderheid van de teams mee. Ze kiezen er zelf voor en bepalen ook zelf wat ze doen met de resultaten en hoe. Djenny Polderman: "Dat levert echt veel op. Zo krijgen bepaalde apparaten een vaste, logische plaats. Dat scheelt lopen en zoeken. Ook schakelen verpleegkundigen eerder bepaalde diensten van het ziekenhuis in, in plaats van; ik doe het wel even zelf’. Dubbelingen worden eerder vermeden. En heel opvallend: de overdracht van de avond naar de nacht verloopt sneller! Daar hebben we op basis van de resultaten een structuur voor gemaakt. Resultaat? Mensen gaan op tijd naar huis."

Meer informatie

Beter Laten
Beter laten: hoe doe je dat?
66 verpleegkundige handelingen beter laten

Infographics

Beter Laten is een samenwerkingsproject tussen IQ healthcare van het Radboudumc en V&VN en wordt mogelijk gemaakt door ZonMw.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.