Kwaliteit is klein

  • 18 oktober 2017
  • Blog/Vlog
  • V&VN Algemeen

Blog van Conny Moons

Kwaliteit: een woord dat we in de zorg dag in dag uit horen. en gemakkelijk kan meedoen in jeuktaal bingo. Kwaliteit wordt genoemd in beleid, in regels en vanuit instituten en overheden. Kwaliteit wordt verbonden aan informatie, toezicht, verantwoording en transparantie. Kwaliteit lijkt zowel een duizenddingendoekje als een containerbegrip. Ik pleit voor ‘terug naar de basis’. Het uitpakken van de container: doe je mee? Volgens mij begint kwaliteit namelijk klein.

Een verpleegkundige stond stil bij hygiëne en het gebruik van de telefoon gedurende patiëntcontact. Dat deed er voor haar toe. Ze regelde de juiste telefoonhoesjes die goed te reinigen zijn en legde collega’s uit hoe dit te doen.

Een andere verpleegkundige ging het gesprek aan over het waarom en de uitkomsten van delierscores waarna er slimmer en bewuster gescoord werd en er echte inhoudelijke samenwerking ontstond tussen patiënt, verpleegkundigen, dokters en kwaliteitsmedewerkers.

Ikzelf zat bij de start van deze blog in de wachtkamer van de huisarts. Verpleegkundigen mankeren ook wel eens wat…. Ik voelde me toch wat onrustig en vroeg me af wanneer ik tevreden zou zijn na het consult. Met een recept of een verwijzing voor een foto of? Het consult was goed. Het ging over wat mij zou helpen: wat is er, waar maak je je zorgen over en wat helpt jou? Dus niet probleem → standaardoplossing maar luisteren, doorvragen en nog eens luisteren en dan samen een volgende stap formuleren.

Kwaliteit is klein. Kwaliteit is krachtig. Kwaliteit is van elke dag, van elke ontmoeting. Kwaliteit is wat gebeurt tussen de patiënt en jou; de aandacht die je neemt voor luisteren: voor wat niet gezegd wordt. Het is de patiënt aanmoedigen om letterlijk en figuurlijk een stap verder te zetten. Het is oprecht samen spreken over wensen, doelen en de weg daarnaar toe. Dat is mijn visie.

Kwaliteitsverbetering is ook klein, krachtig en van elke dag. Het vraagt van jou als verpleegkundige optimisme, doorzettingsvermogen en een scherpe focus. Focus op waar gaat het om voor de patiënt, én focus op waar het om gaat voor jou. Een moment stilstaan om daarna weer verder te gaan: stilstaan bij eigen gedachten, gevoel en gedrag. Stilstaan bij wat jij zelf nodig hebt: rust en ruimte in je hoofd of juist in je werkplanning? Een afdelingshoofd die je uitdaagt en ruggensteun geeft? Of een artikel uit een vakblad en een dag met een collega naar congres? What matters to you?

En jij? Wat is jouw verhaal? Jouw voorbeeld of motto als het gaat om kwaliteit? Deel je voorbeeld, wees trots en inspireer anderen. Zo helpen we patiënten, elkaar, en geven we echt betekenis aan kwaliteit. Ik hoor jouw voorbeeld graag en als je het aandurft delen we wellicht samen onze voorbeelden tijdens het International Forum on Quality and Safety in Healthcare volgend jaar mei in Amsterdam.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.