ICT moet werk in de zorg makkelijker maken, niet moeilijker

  • 16 september 2018
  • Nieuwsbericht
  • V&VN Algemeen

V&VN-directeur Sonja Kersten was zondagavond te zien in het NOS Journaal van 20.00 uur. De NOS deed een rondvraag onder ruim 700 verpleegkundigen, verzorgenden, verpleegkundig specialisten en andere zorgmedewerkers. In hoeverre hebben zij last van computers die niet met elkaar praten? En leidt dat tot fouten?

Wie in de zorg werkt, weet natuurlijk dat het een probleem is, en nu weet de rest van Nederland het ook. Het printen van faxen met medische gegevens, het handmatig overtikken van hele dossiers, of het ‘vertalen’ ervan naar het eigen systeem van een ziekenhuis of aanbieder van wijkverpleging - dat kost niet alleen tot wel anderhalf uur per overdracht, maar leidt in de praktijk helaas ook tot medische fouten.

Nu we zoveel personeel te kort komen, moeten verpleegkundigen hun tijd aan zorg besteden en niet aan het met de hand overtikken van ellenlange dossiers

Sonja Kersten: “Onze leden ergeren zich hier groen en geel aan. Het is echt beschamend dat we in 2018 met alle technische mogelijkheden die er zijn op deze manier moeten werken. ICT moet het werk in de zorg makkelijker maken en niet moeilijker. Ieder ziekenhuis, huisartsenpost of aanbieder van wijkverpleging heeft zijn eigen systeem gekozen. Maar er is niet gekeken of die systemen met elkaar kunnen “praten” en nu zitten we met de gebakken peren. Geld voor de zorg moet naar de zorg en niet naar inefficiënte computersystemen. Nu we zoveel personeel te kort komen, moeten verpleegkundigen hun tijd aan zorg besteden en niet aan het met de hand overtikken van ellenlange dossiers. Daarom vind ik dat zorginstellingen veel meer samen moeten optrekken tegenover de software leveranciers. Luister naar de medewerkers die met die systemen moeten werken. Zorg dat die met elkaar kunnen communiceren. Dwing dat samen af. Want samen sta je veel sterker.”

In het journaal kwam ook Florian van Hunnik, verpleegkundige in het OLVG in Amsterdam en actief lid van V&VN, aan het woord. Hij liet aan de NOS zien hoe de overdracht van gegevens in zijn OLVG in Amsterdam in de praktijk is geregeld.

Er is, na jarenlange inzet van V&VN, één taal om patiëntgegevens te kunnen delen, ook al staan ze in verschillende systemen. Er wordt nu gewerkt aan de invoering daarvan. Maar dat kan sneller, zoals Sonja in het NOS Journaal aangaf.

 

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.