Digitale toedienlijst: ‘Scheelt veel tijd, maar kan nog beter’

  • 15 maart 2021
  • Interview
  • Medicatieveiligheid
  • V&VN Algemeen
Koffie_koek_tablet

Ieder jaar overlijden er cliënten door fouten bij het overdragen medicatiegegevens. Om dit proces minder foutgevoelig te maken en soepeler te laten verlopen, is een landelijk programma opgezet om medicatieoverdracht te digitaliseren. Ook V&VN is hierbij betrokken. Maria Kwint (55) is wijkverpleegkundige in Best en heeft al ervaring met een digitale toedienlijst. “Ik heb nu geen last meer van papieren die zoekraken.”

Drie jaar geleden wisselde Maria de papieren variant in voor een digitale. “Eerst als pilot, maar inmiddels werkt heel mijn organisatie, Archipel Thuis, ermee”, vertelt ze. “In een app op mijn tablet teken ik de medicatie af. Via de website die eraan gekoppeld is, kan ik nieuwe cliënten toevoegen en het beheer van medicatie aanpassen. Bijvoorbeeld als een cliënt zelf een bepaalde zalf kan smeren.”

Actueel en betrouwbaar

Een hele verbetering, vindt Maria. “Het scheelt veel tijd, want het scannen en opslaan van papieren toedienlijsten voor het archief hoeft niet meer. Ook hing ik vaak met de apotheek aan de lijn als een bepaald medicijn er niet op stond. Dat is nu minder. Als een cliënt naar de huisarts gaat en via de apotheek met nieuwe medicatie naar huis komt, staat dat nu de volgende dag in de app en niet pas een week later op de nieuwe toedienlijst”, legt ze uit.

En lachend: “Ik heb nu ook geen last meer van papieren die zoekraken bij cliënten thuis. Ik kan er via mijn tablet altijd bij.” Behalve de tijdswinst voor Maria, is de digitale variant ook voor cliënten een hele verbetering. “De medicatieveiligheid is erop vooruitgegaan. De lijst is actueler en daarmee wordt het risico op een verkeerde dosering automatisch kleiner.”

Ruimte voor verbetering

Toch kan het beter. “Het lijntje met de apotheek is met deze samenwerking veel korter geworden, maar andere sectoren - zoals het ziekenhuis - missen. Als iemand anders dan de vaste huisarts medicatie voorschrijft, moet ik alsnog actie ondernemen. Het gebeurt nog wekelijks dat ik aan de apotheek vraag of ze handmatig medicatie kunnen toevoegen aan de lijst. Want als een cliënt ’s avonds of in het weekend bij de huisartsenpost een antibioticakuur meekrijgt, verschijnt dat niet automatisch op mijn digitale toedienlijst. Het zou mooi zijn als het in de toekomst wel zou kunnen.”

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)