Bel maandag het telefoonteam met jouw verhaal

  • 16 november 2017
  • Nieuwsbericht
  • Overbodige zorg
  • V&VN Algemeen

<strong>Tijdwinst voor de zorg door de registratielast te verminderen: dat is de inzet van de V&VN-actie op 20 november #meerzorgminderpapier. De hele dag zit een telefoonteam klaar om jouw verhaal aan te horen en op te schrijven. In dat team hebben we ook speciale gasten: namelijk bestuurder Ab Klink van zorgverzekering VGZ en 3 inspecteurs van de Inspectie Gezondheidszorg.

Immers, juist verzekeraars en de Inspectie lijken vaak de partijen die vragen om registratie. Bellen kan van 9 tot 5 op het nummer 030 – 291 90 50. Ook minister Hugo de Jonge van VWS luistert mee; hij wil graag aan de slag met de resultaten van de actie.

Door de personeelstekorten in de zorg loopt de werkdruk op. De belangrijkste oplossing op de korte termijn is volgens de leden van V&VN: goed kijken naar registratie en administratie. Wat komt de patiënt of cliënt ten goede, en waar schieten we door met afvinklijstjes en minutenregistratie? Ook de Inspectie, zorgaanbieders en verzekeraars willen de administratielast terugdringen. Toch lukt dat maar moeizaam.

Goed voorbeeld? Meld het!

Je kunt maandag zowel online (via de website) als telefonisch meedoen aan de actie. Ons telefoonpanel hoort graag jouw concrete voorbeelden. Van tijdrovende administratie die volgens jou echt niets toevoegt, of waarover je nooit meer iets terug hoort. Maar we willen ook de goede voorbeelden verzamelen: hebben jullie de registratielast weten te verminderen? Hoe dan? Welke stappen hebben jullie gezet? Hoeveel tijdwinst levert dat op?

Naar de minister

Minister Hugo de Jonge van VWS luistert maandagmiddag via een onlineverbinding mee met het telefoonpanel, om te horen wat er zoal gemeld wordt. Hij wil de concrete voorbeelden van verpleegkundigen en verzorgenden graag benutten om met alle betrokken partijen zo snel mogelijk afspraken te maken om de registratielast te verminderen. V&VN zal de meldingen en voorbeelden dan ook bundelen voor de minister.

Kortom: meld je, vul op onze actiewebsite (dit weekend online) in wat jij tegenkomt of bel, en vertel ons je slechte én goede ervaringen.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.