Search Engine Optimization - Meta data schrijven en testen

De uitdaging van SEO teksten schrijven

De uitdaging van het schrijven van meta data voor zoekmachines zit in meerdere dingen:

  • Je hebt maar weinig karakters, woorden en/of zinnen tot je beschikking.
  • Je tekst moet activerend, motiverend zijn, je moet zoekers verleiden tot de doorklik.
  • Je schrijft tegelijk voor zowel de zoekmachine als ook voor de zoeker / bezoeker.

De meta data van een webpagina bestaat uit 2 onderdelen:

  1. Meta Title: de titel van de pagina
  2. Meta Description: samenvatting, beschrijving van de pagina

Meta Title

De Meta Title wordt altijd getoond door zoekmachines in hun resultatenpagina. De tekst die je hier invult is dus zeer belangrijk en moet heel kort zijn: maximaal 60 karakters!

Tips voor het schrijven:

  • Gebruik de belangrijkste termen waar de pagina over gaat in de Meta Title.
  • Zet de belangrijkste termen aan het begin van je Meta Title.
  • Vermijd overbodige woorden, je ruimte is echt (te) beperkt.
  • Pas 'branding' toe, vermeld wie de bron is van de pagina.

 

Meta Description

De Meta Description is een toelichting op de titel en een samenvatting van de pagina. Ook hier geldt dat de woorden op een weegschaaltje moeten: je hebt ongeveer 157 karakters tot je beschikking.

Tips voor het schrijven:

  • Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in deze tekst.
  • Probeer de essentie van de pagina te vangen in heel weinig woorden.
  • Probeer te prikkelen of te motiveren om door te klikken naar deze pagina.

Een voorbeeld

Het nieuws van de dag is dat alle verpleegkundigen en verzorgenden vanaf januari 2020 een loonsverhoging ontvangen van 5%. Dit naar aanleiding van de algemene staking op 20 november 2019 en de er op volgende CAO onderhandelingen met de Minister van Volksgezondheid en de werkgevers in de zorg. In 2021 en 2022 zullen de salarissen opnieuw worden verhoogd. Over de hoogte van die verhogingen wordt nog onderhandeld maar waarschijnlijk krijgt iedereen dan 3% loonsverhoging.

Meta Title

De belangrijkste informatie verwerk je in de Meta Title. In dit geval het heugelijke feit dat verpleegkundigen en verzorgenden met ingang van 1 januari 2020 5% loonsverhoging ontvangen. Dit zou tot de volgende Meta Title kunnen leiden:

5% loonsverhoging medewerkers zorg per januari 2020 | V&VN

Deze zin bevat nu 4 elementen:

  • 5% loonsverhoging - wat gebeurt er?
  • medewerkers zorg - voor wie?
  • januari 2020 - wanneer?
  • V&VN - wie verspreidt dit nieuws?

Je hebt nu een bondige titel voor je pagina, een goede weergave van de inhoud.

Meta Description

De Meta Description verduidelijkt de titel, geeft een samenvatting van de pagina. In dit geval is de tekst:

Met ingang van 1 januari 2020 ontvangen alle verpleegkundigen en verzorgenden een loonsverhoging van 5%. In 2021 en 2022 zullen extra verhogingen volgen.

De essentie is: op 1 januari stijgen de salarissen van verpleegkundigen en verzorgenden met 5%. In 2021 en 2022 zullen nog additionele verhogingen volgen maar er staat niets over het percentage. De laatste zin prikkelt hopelijk de nieuwsgierigheid: wat gebeurt er in die genoemde jaren, met hoeveel procent stijgt het salaris dan?

SEO Voorbeeld Metadata

Hulpmiddelen bij het schrijven

Omdat de teksten van de Meta Title en Description aan strenge eisen moeten voldoen, is het schrijver er van zo lastig. Je moet binnen de limieten blijven voor wat betreft het toegestane aantal karakters. Daarom zijn er online tools beschikbaar die jou daar bij kunnen helpen. Hieronder staan er een aantal vermeld.