Behoud verpleegkundigen begint bij de opleiding!

  • 31 oktober 2022
  • Webinar
  • Wetenschap in Praktijk

Hoe komt het dat verpleegkunde studenten stoppen met de opleiding in de hoofdfase? En waardoor stoppen jonge verpleegkundige binnen korte tijd met het uitoefenen van hun beroep? In hoeverre speel het onderwijs hierbij een rol? Welke bijdrage kan de praktijk leveren aan het behoud van verpleegkundigen?

Ellen Bakker en Jos Kox nemen je tijdens deze themabijeenkomst mee in waarom jonge verpleegkundigen en verpleegkundigen in opleiding stoppen met hun (toekomstige) beroep. Met inzichten verkregen vanuit twee systematische reviews, expertmeetings en twee haalbaarheidsstudies, geven Ellen en Jos aanbevelingen aan zowel het onderwijs als aan de praktijk over hoe ze kunnen bijdragen aan de fysieke en mentale gezondheid van de verpleegkunde studenten en beginnende verpleegkundigen.  

Ellen Bakker

Ellen Bakker is sinds 1990 hbo-verpleegkundige en werkte tien jaar als wijkverpleegkundige. Ze studeerde later Culturele Antropologie/ Niet-Westerse Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en studeerde af in de richting Medisch Antropologie. Haar masterthesis was een explorerend kwalitatief onderzoek naar ziekteopvattingen, coping en hulpzoekgedrag van participanten binnen een home-based care AIDS-project in Malawi. Ze startte eind 2008 bij Hogeschool Rotterdam als docent bij de Master Advanced Nursing Practice en later de bachelor Verpleegkunde.  In 2016 startte ze met een promotieonderzoek binnen het project SPRiNG Sterk Gestart in de Zorg en volgde ze hbo-verpleegkundestudenten tweeënhalf jaar op determinanten van mentale gezondheid en uitval. Daarnaast werkte ze aan het in kaart brengen en ontwikkelen van interventies gericht op het bevorderen van mentale weerbaarheid van studenten verpleegkunde en beginnende verpleegkundigen om uitval te voorkomen. 
 
  Jos Kox

Jos Kox werd opgeleid tot A-, B- en Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige. Daarnaast heeft Jos de opleiding Community Health Officer afgerond aan Hogeschool Leiden. Hij werkte enkele jaren voor het Nederlandse en Internationale Rode Kruis in oorlogs- en conflictgebieden. In 2001 heeft hij zijn Master of Community Health behaald aan de University of Liverpool. Hij werkt sinds 2003 als docent bij de opleiding hbo-Verpleegkunde aan Hogeschool Rotterdam. Jos heeft in juli 2022 zijn promotieonderzoek afgerond, waarin in onderzocht heeft in welke mate fysieke gezondheidsklachten van invloed zijn op uitval van verpleegkundigen tijdens de opleiding en aan het begin van hun carrière en hoe dit voorkomen kan worden 

Programma

19:00 uur Welkom door V&VN Wetenschap in praktijk 
19:15 uur Introductie onderwerp 
19:30 uur Toename fysiotherapie en psychische zorg 
20:00 uur Methoden en resultaten van onderzoeken 
20:30 uur Interventies  
20:45 uur Discussie en vragen 
21:00 uur Afsluiting 

Praktische informatie

Datum: 31 oktober 2022
Tijd: 19:00-21:00 uur
Locatie: Online via MS Teams

Prijs

- Gratis voor leden van V&VN Wetenschap in Praktijk
- €5,00 voor overige V&VN-leden    
- €6,25 voor mensen die geen lid zijn van V&VN
- €2,50  voor fulltime-studenten

 
Accreditatie

is aangevraagd in het Kwaliteitsregister V&V en het Verpleegkundig Specialisten Register. 

Aanmelden

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Word net als Esmee lid van V&VN. Kom op voor jouw beroep!