Luid en duidelijk: de Stem van verzorgenden!

  • 24 mei 2019
  • Nieuwsbericht
  • Verzorgenden
Verzorgende Zuurstofmasker
Verzorgenden Ambassadeurs Web

’Rebels! Dat komt bij mij naar boven als ik denk aan de betekenis van dit certificaat. Trots op m’n vak en actie durven ondernemen om nieuwe mensen naar binnen te halen; we hebben ze nodig!” Monique van Duijnhoven uit Noord-Brabant is één van de 36 Ambassadeurs Verzorgenden die tijdens het jaarlijkse V&VN-congres voor verzorgenden het officiële certificaat in ontvangst mochten nemen.

Thema was ‘De stem van de verzorgende’. En die werd gehoord. Zowel op het podium, als in de zaal. waar de acteurs van het ‘Stem-bureau’ (voor veel verzorgenden ook herkenbaar als de ‘broeders’ van de ParticipatieKliniek) letterlijk rondrenden met microfoons om zoveel mogelijk voorbeelden en opmerkingen van verzorgenden op te halen. Over dilemma’s – het botsen van gezond verstand en regels bijvoorbeeld - en ‘jeuktaal’ in de zorg. In de top 10 van uitdrukkingen waar iedereen jeuk van krijgt: ‘we’ (als het over een cliënt gaat), verkleinwoordjes en ‘iemand DOEN’. Bestuurlijke jeuktaal is er overigens ook: met stip op de eerste plaats staat : ‘Hoe zou jij dit zelf oplossen?’

‘Gericht op de mens, het verhaal van mijn moeder’

Kees van der Burg, Directeur Generaal Langdurige Zorg van het ministerie van VWS sprak uit eigen ervaring over de cliëntgerichtheid van verzorgenden en het grote belang daarvan: “Mijn toen al dementerende moeder sprak juist met verzorgenden over de thema’s die haar bezighielden. Pijn, de naderende dood. Dat kon op momenten van intimiteit, bijvoorbeeld tijdens de afwas. Ze kon daarmee terecht bij de verzorgenden; jullie komen écht dichtbij.”

Daling personeelstekorten

Natuurlijk was er ook volop aandacht voor het nieuws over de daling van de personeelstekorten in de zorg, die het ministerie van VWS 23 mei bekend maakte; peiling in de zaak maakte duidelijk dat er op een aantal plekken wel verbetering merkbaar is. Maar nog meer verzorgenden merken er te weinig van. Veel nieuwe mensen hebben een ondersteunende rol; gastvrouw bijvoorbeeld, of assistente. Als die goed worden ingewerkt, betekent dat zeker een verlichting, zo blijkt uit het verhaal van een verzorgende uit Friesland: “Wij hebben bijvoorbeeld meegemaakt dat een heel boze dementerende meneer een servieskast omver trok – gelukkig, zo bleek later – op een rolstoel met een hoge rugleuning. Ik was op dat moment met iemand op het toilet. Ik hoorde dat gebeuren, en ik hoorde iemand roepen om zijn moeder…vreselijk is dat. Nu is er iemand in de huiskamer als ik weg moet. Die zorgt ook voor wat gezelligheid.. een spelletje. Je bent niet meer alleen, en dat is een hele opluchting.”

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.

Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.